2.11.78.2, 2018-12-05 18:30:44

Ładowanie.

image

Ładowanie do wyboru: ze skrzynki naściennej (wallbox) lub dostępnego na życzenie słupka do ładowania.

Własną stację ładowania opłaca się instalować wszędzie tam, gdzie flota elektrycznych pojazdów parkuje na dłużej: na firmowym parkingu lub w garażu siedziby firmy. Można tu wybrać pomiędzy opcjonalną skrzynką naścienną (wallbox) i dostępnym na życzenie wolnostojącym słupkiem do ładowania. Które z rozwiązań jest lepsze, zależy od miejsca oraz oczekiwanego technicznego wyposażenia.

image

 

Opcjonalna skrzynka naścienna (wallbox) nie zajmuje dużo miejsca.

Z dostępnego na życzenie wolnostojącego słupka z kilkoma przyłączami można jednocześnie ładować kilka samochodów. Poza tym słupek często posiada dodatkowe wyposażenie jak wyłącznik nadmiarowo-prądowy, zabezpieczenie przed przepięciem i licznik energii. 

image

Własna stacja paliwowa.

Elektryczne pojazdy użytkowe można ładować z każdego technicznie sprawnego i prawidłowo zamontowanego gniazdka elektrycznego w garażu lub na zewnątrz budynku. Podobnie jak do smartfona, do gniazdka podłącza się kabel ładowania, a do gniazdka pojazdu wtyczkę. Wystarczy wówczas zamknąć pojazd, a proces ładowania rozpocznie się. Szczególnie atrakcyjne cenowo jest korzystanie z niedrogiej taryfy nocnej. Gniazdka domowe nie są przystosowane do długotrwałego obciążenia i najpierw muszą zostać sprawdzone przez elektryka. Z powodu małego natężenia prądu ładowanie akumulatorów do pełna trwa znacznie dłużej, zwłaszcza w przypadku samochodów z czysto elektrycznym napędem.

image

Ładowanie, gdzie i kiedy chcesz.

Liczba publicznych stacji ładowania wciąż rośnie. Na pewno po drodze łatwo znajdziecie miejsce, gdzie możecie naładować Wasz pojazd elektryczny. Kabel ładowania podłączony do stacji ulega automatycznemu zablokowaniu, dzięki temu nikt nie może przerwać procesu ładowania.

Na stacjach ładowania Combined Charging System (CCS) pojazd naładuje się znacznie szybciej. Dostarczają one 40 kW prądu stałego i są w stanie naładować akumulator litowo-jonowy o pojemności znamionowej 35,8 kWh do poziomu 80% w ciągu ok. 45 minut.

Prąd przemienny i stały.

Combined Charging System (CCS) pozwala na elastyczność pod względem ładowania.

Pojazdy elektryczne można ładować albo prądem przemiennym (AC), albo stałym (DC). Przy ładowaniu prądem przemiennym wbudowany w pojeździe prostownik zamienia prąd przemienny z publicznej sieci na potrzebny akumulatorowi prąd stały. Przy ładowaniu prądem stałym przekształcenie odbywa się bezpośrednio w stacji szybkiego ładowania. Tu prąd stały (DC) płynie obecnie z mocą 50-150 kW. W nadchodzących latach poziom ten ma wzrosnąć nawet do 350 kW.

Na stacjach ładowania CCS można ładować akumulator samochodu prądem stałym. Prąd stały ma wyższe natężenie, dlatego ładuje się znacznie szybciej.

Prąd – różnice.

image

Pytania na temat elektromobilności?

Inne elektryczne pojazdy użytkowe.