Your browser is outdated!

For the best user experience, please update your browser.

Jazda na prąd się opłaca!

Jazda na prąd się opłaca!

Przeczytałem kiedyś, że użytkowanie samochodu to w zasadzie tylko i wyłącznie koszty. I choć w zasadzie wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę, to jeśli popatrzymy na to, jak wiele wydajemy miesięcznie czy rocznie na eksploatację pojazdu, to wysokość tych kwot nie jednego może zwalić z nóg. O ile w przypadku samochodu prywatnego koszty eksploatacji mogą sięgać kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie, o tyle w firmach, w których jeździ 50 a nawet tylko 5 samochodów minimalizowanie kosztów eksploatacji może równać się z milionowymi oszczędnościami.

Przeczytałem kiedyś, że użytkowanie samochodu to w zasadzie tylko i wyłącznie koszty. I choć w zasadzie wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę, to jeśli popatrzymy na to, jak wiele wydajemy miesięcznie czy rocznie na eksploatację pojazdu, to wysokość tych kwot nie jednego może zwalić z nóg. O ile w przypadku samochodu prywatnego koszty eksploatacji mogą sięgać kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie, o tyle w firmach, w których jeździ 50 a nawet tylko 5 samochodów minimalizowanie kosztów eksploatacji może równać się z milionowymi oszczędnościami.

W przypadku samochodów spalinowych szans na ograniczanie kosztów jest niewiele - możemy kupować samochody z ekonomicznymi silnikami, od producentów, którzy słyną z niezawodnych produktów. Możemy też stosować się do zasad ecodrivingu, dbać o odpowiedni stan techniczny pojazdów oraz tankować dobre jakościowo i tanie paliwo do swoich samochodów. I to w zasadzie wszystko. Mimo tych wszystkich starań, oszczędności, w zależności od przebiegów, wyniosą od kilkuset do kilku tysięcy złotych rocznie.

Jednak są samochody, w których oszczędności względem samochodów spalinowych niemal tworzą się same. No, może nie jest aż tak kolorowo, ale samochody elektryczne, a raczej ich codzienna eksploatacja prywatna, a zwłaszcza w biznesie może pozwolić na znaczne ograniczenie kosztów względem aut z silnikami benzynowymi czy wysokoprężnymi. Pytacie jak to możliwe?

Rząd chce elektryfikacji

Polski Rząd i instytucje państwowe bardzo poważnie podeszły do kwestii rozwijającej się globalnie elektromobilności. Postanowiono stworzyć ułatwiania dla tych, którzy chcą zaangażować się w rozwój elektrycznego transportu w naszym kraju i przesiąść się z samochodów o konwencjonalnym napędzie do elektryków:

Zacznijmy od kupujących: wszyscy Ci, którzy zdecydują się na zakup samochodu elektrycznego mogą liczyć na finansowe wsparcie w formie dotacji do zakupionego pojazdu elektrycznego. Środki na ten cel z Funduszu Niskoemisyjnego transportu będą mogły pokryć do 30% wartości pojazdu, jednak nie więcej niż 36 000 złotych na jeden pojazd. Dotacje dotyczyć będą zarówno samochodów prywatnych jak i tych kupowanych przez firmy.

W przypadku samochodów elektrycznych kupowanych przez firmy do wykonywania usług komunalnych, dotacja również pokryje do 30% wartości pojazdu, ale już limit kwotowy wsparcia podniesiono do 150 000 zł.

Na bazie samochodów dostawczych powstają często także małe autobusy. Tutaj sprawa dotacji wygląda najlepiej, ponieważ przy zakupie elektrycznego autobusu można uzyskać dotację pokrywającą aż 55% kosztów, nie więcej niż 1 045 000 zł na jeden autobus. Oczywiście pojazd taki musi wykonywać usługi publicznego transportu zbiorowego.

W przypadku samochodów elektrycznych kupowanych przez firmy do wykonywania usług komunalnych, dotacja również pokryje do 30% wartości pojazdu, ale już limit kwotowy wsparcia podniesiono do 150 000 zł.

Na bazie samochodów dostawczych powstają często także małe autobusy. Tutaj sprawa dotacji wygląda najlepiej, ponieważ przy zakupie elektrycznego autobusu można uzyskać dotację pokrywającą aż 55% kosztów, nie więcej niż 1 045 000 zł na jeden autobus. Oczywiście pojazd taki musi wykonywać usługi publicznego transportu zbiorowego.

Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Sam zakup samochodu to jedno, ale w myśl ustawy korzyści jest sporo a będzie coraz więcej. Rząd chce zachęcić zarówno osoby prywatne jak i przedsiębiorców do przesiadki z samochodów spalinowych do elektrycznych, dając użytkownikom elektryków całkiem spory wachlarz przywilejów:

PARKOWANIE

Zgodnie z ustawą samochody typu BEV (czyli w pełni elektryczne) są zwolnione z opłat za parkowanie na drogach publicznych w strefach płatnego parkowania. Patrząc na to, że niedawno samorządy uzyskały możliwość podniesienia stawki godzinowej do 10 zł opłaty za godzinę parkowania, to dzienne oszczędności mogą oscylować w okolicach 100 zł! Ustawodawca nakłada również obowiązek na zarządce drogi na wyznaczenie specjalnych miejsc parkowania dla ładujących się samochodów BEV i PHEV (hybryd typu plug-in) oraz daje możliwość wyznaczania specjalnych miejsc postojowych dostępnych tylko dla tego typu pojazdów w celu ich promocji.

WJAZD DO CENTRUM

Jeśli dana gmina zdecyduje się o wyznaczeniu strefy czystego transportu, samochody elektryczne będą miały do niej swobodny dostęp. Taki stan rzeczy ważny jest nie tylko dla mieszkańców takich stref, ale także dla przedsiębiorców, którzy muszą móc swobodnie przemieszczać się po całym mieście, aby prowadzić swój biznes. Co prawda władze gminy mogą wprowadzić możliwość wjazdu do miasta za opłatą dla samochodów spalinowych, ale wówczas prowadzenie biznesu w centrum z flotą aut elektrycznych stanie się jeszcze bardziej opłacalna. Warto przypomnie, że strefy czystego transportu powstają już w Polsce, a jedna z nich działa na krakowskim Kazimierzu.

BUSPASY

Ustawa dopuszcza ruch samochodów BEV po buspasach. Koniec ze staniem w korkach, czyli oszczędności kilkudziesięciu minut dziennie. Czasu nie można kupić, ale czy jest coś cenniejszego niż zaoszczędzony czas?

PODATKI

Zgodnie z obecnym porządkiem prawnym firmy mogą dokonywać odpisu z tytułu zużycia samochodu osobowego stanowiącego koszt uzyskania przychodu. Jest to możliwe do kwoty 20 000 euro. Przy pojazdach elektrycznych będzie to aż o 50% więcej, czyli do kwoty 30 000 euro.

Od 01.01.2021 - AKCYZA

Od początku roku 2021 wszystkie samochody elektryczne, napędzane wodorem oraz PHEV z silnikami spalinowymi o pojemności do 2000 ccm będą całkowicie zwolnione z podatku akcyzowego. W przypadku hybryd plug-in o pojemności silnika poniżej dwóch litrów cena samochodu powinna spaść o wartość tego podatku czyli o 3,1%.

Ułatwienia nie tylko ustawowe

Użytkowanie samochodu elektrycznego jest także mile widziane przez przedsiębiorców. Skąd taki wniosek? W wielu miejscach w przestrzeni publicznej można znaleźć sporo ogólnodostępnych ładowarek dla samochodów elektrycznych. Stacje ładowania można znaleźć na parkingach pod supermarketami, w galeriach handlowych, pod urzędami, przy dworcach kolejowych oraz w strefach płatnego parkowania w miastach. Również wiele dużych firm decyduje się na rozwój sieci ładowarek wzdłuż najważniejszych dróg w Polsce, a w dużych miastach prywatne przedsiębiorstwa niemal codziennie stawiają kolejne stacje ładowania, które eliminują obawy o to, czy będzie gdzie szybko doładować samochód.

Korzyści dziś, inwestycja w przyszłość

Jak widać po powyższym zestawieniu zmiana samochodu spalinowego na elektryczny wiąże się z wieloma korzyściami już dziś. Z racji tego, że sama elektromobilność na świecie i w Polsce ciągle się rozwija, można być pewnym co do tego, że udogodnień, przywilejów i ulg dla właścicieli i użytkowników samochodów elektrycznych będzie przybywało.

Oszczędności względem samochodów spalinowych to nie tylko tańsza eksploatacja, mniejszy koszt przejechania jednego kilometra, ale także szybsze pokonywanie zatłoczonych miejskich ulic, większa szansa na znalezienie miejsca do parkowania, ale także dotacje, które sprawią, że auta elektryczne będą jeszcze bardziej dostępne.

Według najnowszych prognoz do końca 2020 roku po Polsce ma poruszać się aż 50 000 samochodów elektrycznych, będą one mogły korzystać z około 6 000 ładowarek standardowej mocy oraz około 400 szybkich ładowarek. Te liczby napawają optymizmem, choć pod koniec 2018 roku elektryków było niewiele ponad 2 500 sztuk. Boom na elektromobilność trwa w najlepsze, a wszyscy Ci, którzy chcą oszczędzać podczas eksploatacji pojazdów i patrzą w przyszłość, na pewno już teraz biorą pod uwagę zmianę pistoletu z paliwem na wtyczkę ładowarki.