Your browser is outdated!

For the best user experience, please update your browser.

Nowe standardy 
dotyczące wartości
zużycia paliwa

Bliżej rzeczywistego zużycia

WLTP to skrót od Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Jest to światowa zharmonizowana procedura testowa dla określenia zużycia paliwa i emisji CO2.

Większa przejrzystość dzięki WLTP

WLTP zmienia procedury pomiarowe i testowe stosowane przez producentów pojazdów.

Porównanie WLTP i NEDC

Przegląd cyklu NEDC

Znormalizowany cykl NEDC dotyczy wszystkich samochodów osobowych oraz dostawczych. Został on wprowadzony w Unii Europejskiej w roku 1992, aby pomóc w określeniu zużycia paliwa oraz emisji spalin przez pojazdy i wskazać porównywalne wartości.

Parametry testu

  • Temperatura w komorze testowej wynosi od 20 do 30 ° C.
  • Pokonywana odległość wynosi 11 km.
  • Cykl trwa 20 minut.
  • Cykl składa się z dwóch faz: 13 minut symulowanego przejazdu przez miasto i 7 minut  symulowanej podróży poza miastem.
  • Średnia prędkość wynosi około 33 km / h.
  • Udział czasu postoju w cyklu wynosi 25%.
  • Maksymalna prędkość wynosi 120 km / h.
  • Punkty zmiany biegów dla modeli z ręczną skrzynią biegów zostały dokładnie określone.
  • Specjalne wyposażenie i klimatyzacja nie są uwzględniane. 

Przegląd procedury WLTP

The Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure lub WLTP to światowy standard testowania samochodów osobowych i dostawczych. Standard ten dostarczy bardziej realistycznych danych w zakresie zużycia paliwa dzięki bardziej dynamicznym parametrom testowania.

Parametry testu

  • Temperatura w komorze testowej wynosi 23 ° C.
  • Odległość pokonywana przez pojazd wynosi 23 km.
  • Cykl trwa 30 minut.
  • Cykl składa się z czterech faz (niska, średnia, wysoka, bardzo wysoka).
  • Średnia prędkość wynosi 47 km / h.
  • Udział czasów postoju w cyklu wynosi 13%.
  • Prędkość maksymalna przekracza 130 km / h.
  • Momenty przełączania biegów są ustalane indywidualnie dla każdego pojazdu.
  • W teście uwzględniana jest masa pojazdu wraz z wyposażeniem dodatkowym.
  • Pomiary wykonywane są dla wszystkich możliwych kombinacji silników i skrzyń biegów.

Cele nowej procedury pomiarowej

Cykl jezdny WLTP definuje na nowo parametry testowania mające na celu określanie zużycia paliwa oraz emisji spalin.

Volkswagen Caddy Furgon dynamicznie przejeżdża przez miasto.

Przejrzystość

Zużycie paliwa zmierzone według nowej procedury będzie bliższe wartościom uzyskiwanym w warunkach występujących podczas codziennej eksploatacji pojazdu.

WLTP uwzględnia profil jazdy bardziej zbliżony do rzeczywistego niż określony w poprzednim standardzie NEDC. Badania według NEDC są ściśle laboratoryjne i służą przede wszystkim dokonaniu porównania różnych pojazdów bez odzwierciedlania ich rzeczywistego zużycia. Podczas gdy wartości zużycia były do tej pory mierzone w abstrakcyjnych warunkach labratoryjnych, nowa procedura umożliwia bardziej dokładną prognozę rzeczywtsitego zużycia paliwa w danym samochodzie dzięki bardziej realistycznym parametrom testowym.

Gama modeli Volkswagen Samochody Dostawcze na placu budowy.

Standardy

Nowy standard WLTP umożliwia uzyskanie porównywalnych wyników testów na całym świecie.

Jednym z głównych celów procedury WLTP jest zapewnienie zharmonizowanych metod określania emisji spalin oraz zużycia energii dla różnych silników, np. benzynowych, diesla, na gaz oraz elektrycznych. Wyniki badań takich samych typów pojazdów powinny być takie same na całym świecie, jeżeli procedura testowa WLTP przeprowadzona jest prawidłowo. Konieczność dokonywania takich porównań oznacza, że pomiary laboratoryjne są niezbędne.

Dlatego emisja spalin i zużycie paliwa zostaną wiarygodnie i reprezentatywnie ustalone w trakcie badań według dynamicznego profilu jazdy.

Volkswagen T6 Transporter Kombi.

Ochrona środowiska

Dokładniejsze informacje w zakresie zużycia paliwa pozwalają na realizację międzynarodowych celów środowiskowych i zmniejszenie obciążenia dla środowiska.

Redukcja CO2 to kluczowy aspekt w dziedzinie rozwoju samochodów. WLTP pozwala na lepsze dostosowanie się do międzynarodowych ograniczeń emisji CO2.

W 2010 roku kraje Unii Europejskiej przyczyniły się do emisji 4.72 miliardów ton CO2, z czego 19% to emisja pochodząca z pojazdów. W związku z tym do 2020 r. Unia Europejska zamierza zredukować emisję CO2 o 20%. Stanie się to łatwiejsze dzięki wdrożeniu WLTP. Dzięki lepszemu dopasowaniu nowego cyklu badawczego do rzeczywistych warunków jazdy. WLTP daje większą przejrzystość w porównywaniu zużycia energii i emisji CO2 przez różne pojazdy. Należy też liczyć się z tym, że wartości zużycia paliwa i emisji CO2 wykonane według WLTP będą wyższe od wartości uzyskanych w dodychczasowych testach NEDC.

Po prostu oszczędzaj paliwo

Zużycie paliwa Twojego pojazdu zależy od wielu czynników, na które nie masz wpływu. Niemniej jednak, istnieją sposoby, które mogą pomóc znacznie zmniejszyć to zużycie.

Volkswagen Crafter Furgon przejeżdża w miejskiej scenerii.
Przewiduj i prowadź nowocześnie.

Spokojna jazda, spora oszczędność

Mniej stresu, więcej oszczędności: jazda w umiarkowanej i stałej prędkości, mniej hamowania, poruszanie się zgodnie z ruchem na drodze, pozwalanie, aby pojazd toczył się po drodze i wykorzystywanie siły rozpędu pozwalają na mniejsze zużycie paliwa. Taki rodzaj jazdy jest również bezpieczniejszy i mniej stresujący. Na autostradzie: jazda z prędkością 130 zamiast 160 km/h znacząco obniży zużycie paliwa. Podobny efekt przynieść może zaplanowanie tasy pod kątem uniknięcia korków.

Volkswagen T6 Multivan.
Wykorzystaj funkcję odcinania dopływu paliwa.

Po prostu pozwól kołom się toczyć

0,0 litra – jazda za darmo! Stosując odpowiednie techniki można naprawdę oszczędzać paliwo. Czy wiesz, jak osiągnąć „aktualne zużycie” na poziomie dokładnie 0,0 l/100 km? Kiedy samochód znajduje się na biegu, po prostu pozwól mu się toczyć! Odcięcie dopływu paliwa zatrzymuje dopływ paliwa do silnika. Wówczas nie zużyjesz nawet ani jednej kropli. Najlepiej skorzystać z tej metody kiedy możesz również wykorzystać opcję hamowania silnikiem, np. kiedy zjeżdżasz z górki lub dojeżdżasz do skrzyżowania z czerwonym światłem. Daje to najlepsze efekty, jeżeli możesz pozwolić samochodowi toczyć się na dłuższym odcinku drogi dzięki umiejętności przewidywania sytuacji na drodze.

Kierowca za kierownicą Volkswagen T6 Caravelle.
Zawsze jedź na najwyższym możliwym biegu.

Częściej zmieniaj biegi, rzadziej tankuj

Trzeci bieg przy prędkości 30 km/h – Wcześniejsza zmiana biegów na wyższe pozwala na oszczędność paliwa. Ale czy jazda przy niskich obrotach silnika nie uszkodzi go? To mit. Silniki TDI i TSI  pracują doskonale na trzecim biegu przy prędkości 30 km/h – osiągają wysoki moment obrotowy i przyspieszenie przy niskich obrotach, nawet rzędu 2000 obr/min.  Zmień bieg na drugi prawie natychmiast po tym, jak pojazd ruszy. W niektórych warunkach możesz również pomijać niektóre przełozenia, przekładając bieg na wyższy o dwa numery, lub nawet o trzy. Zawsze wybieraj najwyższy możliwy bieg. 50 km/h na piątym biegu ie stanowi problemu dla wielu pojazdów: dopóki Twoj samochód pracuje spokojnie i nie wydaje żadnych niepokojących dźwięków, oznacza to, że prędkość obrotowa silnika nie jest zbyt niska.

Volkswagen Caravelle z bagażnikiem rowerowym montowanym na klapie tylnej bagażnika.
Używaj akcesoriów rozsądnie.

Większy komfort, mniejsze zużycie paliwa

Prawidłowe wybory pomogą Ci zaoszczędzić nawet do 2 litrów paliwa na odcinku 100 km. Akcesoria z pewnością uprzyjemniają podróż, ale używane w nadmiarze powodują, że podróż z nimi jest zdecydowanie bardziej kosztowna. Klimatyzacja na przykład zwiększa zużycie paliwa. Zmniejszenie i podtrzymywanie odpowiedniej temperatury we wnętrzu samochodu w sezonie letnim powoduje zużycie do 2 litrów paliwa na 100 km przy wolnej jeździe. Jednakże temperaturę można również zmniejszyć poprzez przewietrzenie pojazdu przed podróżą i początkową jazdę z otwartymi oknami. Podczas jazdy zawsze sprawdzaj, których akcesoriów obecnie używasz, a których tak naprawdę potrzebujesz.

Sprawdź ciśnienie w oponach.

Utrzymuj własciwe ciśnienie i oszczędzaj

Oszczędzanie zaczyna się jeszcze przed podróżą. Możesz zaoszczędzić do 15% paliwa sprawdzając ciśnienie w oponach, bowiem zwiększone tarcie toczne opon może znacząco zwiększyć opory ruchu pojazdu. Jeżeli dopompujesz opony do zalecanej wartości ciśnienia dla całkowicie załadowanego pojazdu (wartości te podano na wlewie paliwa), zredukuje to tarcie toczne oraz zużycie paliwa. Kupując opony upewnij się, że mają namniejsze możliwe tarcie toczne. Stanowi to oszczędność ok. 3%. Dodatkowym atutem takich opon jest to, że są po prostu cichsze.

Slinik Volkswagen Amarok V6.
Unikaj jazdy na krótkich odcinkach.

Rozgrzany silnik, to większa oszczędność

Połączenie kilku podróży w jedną pozwala na większe oszczędności, ponieważ silnik zużywa najwięcej paliwa, gdy nie jest rozgrzany do właściwej temperatury. Jeżeli często pokonujesz jedynie krótkie dystanse, wówczas Twoje zuzycie paliwa może  poszybować aż do 30 l/100 km! Jednak możesz nieco oszczędzić, jeżeli połączysz kilka planowanych krótkich przejazdów w jedną podróż. Dzięki dłuższym dystansom Twój silnik osiągnie wymaganą temperaturę pracy i zużyje mniej paliwa.

Wymiana oleju.
Używaj oleju o niskim współczynniku tarcia.

Gładkie oszczędzanie

Jakość to oszczędność nawet 5%: im szybciej silnikowi zapewnimy właściwe smarowanie, tym mniej wyemituje spalin. Jest to szczególnie ważne w przypadku zimnego rozruchu i krótkich podróży. A jaki jest kluczowy parametr świadczący o dobrej jakości oleju? Szybkie doprowadzenie go pomiędzy trące się powierzchnie.

Oleje o niskim współczynniku tarcia nie mają sobie równych. Zmniejszają zużycie paliwa o 5% w porównaniu z tradycyjnym olejem. Dlatego większość samochodów marki Volkswagen opuszcza fabrykę wyposażone w olej o niskim współczynniku tarcia.

Lusterko boczne.
Zmniejsz opór aerodynamiczny.

Minimalizowanie oporu

Mniejszy opór oznacza wyższą sprawność. Idealna aerodynamika to klucz do niskiego zużycia paliwa, w szczególności przy większych prędkościach. Dlatego samochody Volkswagen zaprojektowano w taki sposób, aby stawiały jak najmniejszy opór. Umieszczanie na dachu uchwytów na rowery lub bagażników zniweluje cały ten efekt. Pamiętaj, aby zdejmować uchwyty z dachu, jeżeli akurat nie jedziesz na narty lub na wycieczkę rowerową.

Zbliżenie na bagażnik Volkswagen T6 California Beach.
Unikaj zbędnego balastu.

Oszczędzanie jest proste

Możesz oszczędzić do 0,3 litrów paliwa usuwając niepotrzebny balast. Aby opisać to nieco dokładniej: 100 kg zwiększa zużycie paliwa do ok. 0,3 litra na 100 km. Dlatego sprawdzaj co znajduje się w Twoim bagażniku. Możesz nawet oszczędzać paliwo tankując. Dolej paliwo jedynie do połowy zbiornika. Pełny zbiornik zwiększa masę samochodu, a co za tym idzie również zużycie paliwa.

Pytania i odpowiedzi

Dane zużycia paliwa i emisji CO2

Model

Zużycie paliwa

Emisja CO2

Cykl

Źródło

Amarok

Od 8,1 l/100 km do 8,7 l/100 km

Od 212 g/km do 229 g/km

Mieszany

Dane NEDC

Caddy Osobowe

Od 5,2 l/100 km do 6,7 l/100 km

od 136 g/km do 164 g/km

Mieszany

Dane WLTP

Caddy Furgon

Od 4,3 l/100 km do 6,3 l/100 km

od 113 g/km do 156 g/km

Mieszany

Dane NEDC

T6 Transporter

Od 5,4 l/100 km do 9,9 l/100 km

Od 142 g/km do 228 g/km

Mieszany

Dane NEDC

T6 Caravelle

Od 7,2 l/100 km do 9,7 l/100 km

Od 190 g/km do 255 g/km

Mieszany

Dane WLTP

T6 California

Od 7,5 l/100 km do 9,8 l/100 km

Od 195 g/km do 257 g/km

Mieszany

Dane WLTP

T6 Multivan

Od 7,2 l/100 km do 9,7 l/100 km

Od 189 g/km do 255 g/km

Mieszany

Dane WLTP

T6 Multivan PanAmericana

Od 8,0 l/100 km do 9,7 l/100 km

od 210 g/km do 254 g/km

Mieszany

Dane WLTP

Crafter

Od 7,2 l/100 km do 9,1 l/100 km

Od 187g/km do 237 g/km

Mieszany

Dane NEDC

Zużycie paliwa

Od 8,1 l/100 km do 8,7 l/100 km

Emisja CO2

Od 212 g/km do 229 g/km

Cykl

Mieszany

Źródło

Dane NEDC