2.3.47.2, 2017-10-10 18:26:25

Nowe standardy dotyczące wartości zużycia paliwa.

Bliżej rzeczywistego zużycia.

WLTP to skrót od Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure. Jest to światowa zharmonizowana procedura testowa dla określenia zużycia paliwa i emisji CO2 i zaczęła obowiązywać od 1 września 2017 r., ale na razie tylko wobec nowych typów pojazdów. Dla samochodów osobowych i najlżejszych dostawczych obecnych już na rynku, konieczność wykonania testów zużycia paliwa i emisji CO2 według procedury WLTP nastąpi o rok później, a pozostałe samochody dostawcze nowa procedura obejmie 1 września 2019 r. 

Większa przejrzystość dzięki WLTP.

WLTP zmienia procedury pomiarowe i testowe stosowane przez producentów pojazdów. Opis nowej procedury.

NEDC VS. WLTP: porównanie.

Dłuższe odcinki pomiarowe, krótszy czas postoju: WLTP wprowadza nowy cykl pomiarowy dla określenia zużycia paliwa oraz emisji CO2. Takie są właśnie podstawowe różnice w obu procedurach testowych.

Przegląd cyklu NEDC.

Znormalizowany cykl NEDC dotyczy wszystkich samochodów osobowych oraz dostawczych. Został on wprowadzony w Unii Europejskiej w roku 1992, aby pomóc w określeniu zużycia paliwa oraz emisji spalin przez pojazdy i wskazać porównywalne wartości. Poniższa analiza przedstawia podstawowe założenia, wg których dokonywano powyższych pomiarów.

Przegląd procedury WLTP.

The Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure lub WLTP to światowy standard testowania samochodów osobowych i dostawczych. Standard ten dostarczy bardziej realistycznych danych w zakresie zużycia paliwa dzięki bardziej dynamicznym parametrom testowania. Patrz opis poniżej.

Cele nowej procedury pomiarowej.

Cykl jezdny WLTP definuje na nowo parametry testowania mające na celu określanie zużycia paliwa oraz emisji spalin. Zalety w skrócie:

Przejrzystość

Zużycie paliwa zmierzone według nowej procedury będzie bliższe wartościom uzyskiwanym w warunkach występujących podczas codziennej eksploatacji pojazdu.

WLTP uwzględnia profil jazdy bardziej zbliżony do rzeczywistego niż określony w poprzednim standardzie NEDC. Badania według NEDC są ściśle laboratoryjne i służą przede wszystkim dokonaniu porównania różnych pojazdów bez odzwierciedlania ich rzeczywistego zużycia. Podczas gdy wartości zużycia były do tej pory mierzone w abstrakcyjnych warunkach labratoryjnych, nowa procedura umożliwia bardziej dokładną prognozę rzeczywtsitego zużycia paliwa w danym samochodzie dzięki bardziej realistycznym parametrom testowym.

Standardy.

Nowy standard WLTP umożliwia uzyskanie porównywalnych wyników testów na całym świecie.

Jednym z głównych celów procedury WLTP jest zapewnienie zharmonizowanych metod określania emisji spalin oraz zużycia energii dla różnych silników, np. benzynowych, diesla, na gaz oraz elektrycznych. Wyniki badań takich samych typów pojazdów powinny być takie same na całym świecie, jeżeli procedura testowa WLTP przeprowadzona jest prawidłowo. Konieczność dokonywania takich porównań oznacza, że pomiary laboratoryjne są niezbędne.

Dlatego emisja spalin i zużycie paliwa zostaną wiarygodnie i reprezentatywnie ustalone w trakcie badań według dynamicznego profilu jazdy.

Ochrona środowiska.

Dokładniejsze informacje w zakresie zużycia paliwa pozwalają na realizację międzynarodowych celów środowiskowych i zmniejszenie obciążenia dla środowiska.

Redukcja CO2 to kluczowy aspekt w dziedzinie rozwoju samochodów. WLTP pozwala na lepsze dostosowanie się do międzynarodowych ograniczeń emisji CO2.

W 2010 roku kraje Unii Europejskiej przyczyniły się do emisji 4.72 miliardów ton CO2, z czego 19% to emisja pochodząca z pojazdów*. W związku z tym do 2020 r. Unia Europejska zamierza zredukować emisję CO2 o 20%**. Stanie się to łatwiejsze dzięki wdrożeniu WLTP. Dzięki lepszemu dopasowaniu nowego cyklu badawczego do rzeczywistych warunków jazdy. WLTP daje większą przejrzystość w porównywaniu zużycia energii i emisji CO2 przez różne pojazdy. Należy też liczyć się z tym, że wartości zużycia paliwa i emisji CO2 wykonane według WLTP będą wyższe od wartości uzyskanych w dodychczasowych testach NEDC.

*) Informacja pochodzi z publikacji “Mobility of the Future – Safe and Tested”, 16.03.2015, TÜV e.V.
**) Informacja pochodzi z publikacji  “CO2 regulation for passenger vehicles” wydanej przez Niemiecki Instytut Gospodarki w Kolonii w 2013 r.

Po prostu oszczędzaj paliwo.

Zużycie paliwa Twojego pojazdu zależy od wielu czynników, na które nie masz wpływu. Niemniej jednak, istnieją sposoby, które mogą pomóc znacznie zmniejszyć to zużycie.

Spokojna jazda, spora oszczędność.

Przewiduj i prowadź nowocześnie.

Mniej stresu, więcej oszczędności: jazda w umiarkowanej i stałej prędkości, mniej hamowania, poruszanie się zgodnie z ruchem na drodze, pozwalanie, aby pojazd toczył się po drodze i wykorzystywanie siły rozpędu pozwalają na mniejsze zużycie paliwa. Taki rodzaj jazdy jest również bezpieczniejszy i mniej stresujący. Na autostradzie: jazda z prędkością 130 zamiast 160 km/h znacząco obniży zużycie paliwa. Podobny efekt przynieść może zaplanowanie tasy pod kątem uniknięcia korków.

Częściej zmieniaj biegi, rzadziej tankuj.

Zawsze jedź na najwyższym możliwym biegu.

Trzeci bieg przy prędkości 30 km/h – Wcześniejsza zmiana biegów na wyższe pozwala na oszczędność paliwa. Ale czy jazda przy niskich obrotach silnika nie uszkodzi go? To mit. Silniki TDI i TSI  pracują doskonale na trzecim biegu przy prędkości 30 km/h – osiągają wysoki moment obrotowy i przyspieszenie przy niskich obrotach, nawet rzędu 2000 obr/min.  Zmień bieg na drugi prawie natychmiast po tym, jak pojazd ruszy. W niektórych warunkach możesz również pomijać niektóre przełozenia, przekładając bieg na wyższy o dwa numery, lub nawet o trzy. Zawsze wybieraj najwyższy możliwy bieg. 50 km/h na piątym biegu ie stanowi problemu dla wielu pojazdów: dopóki Twoj samochód pracuje spokojnie i nie wydaje żadnych niepokojących dźwięków, oznacza to, że prędkość obrotowa silnika nie jest zbyt niska.

Po prostu pozwól kołom się toczyć.

Wykorzystaj funkcję odcinania dopływu paliwa.

0.0 litra – jazda za darmo! Stosując odpowiednie techniki można naprawdę oszczędzać paliwo. Czy wiesz, jak osiągnąć "aktualne zużycie" na poziomie dokładnie 0.0 l/100 km? Kiedy samochód znajduje się na biegu, po prostu pozwól mu się toczyć! Odcięcie dopływu paliwa zatrzymuje dopływ paliwa do silnika. Wówczas nie zużyjesz nawet ani jednej kropli. Najlepiej skorzystać z tej metody kiedy możesz również wykorzystać opcję hamowania silnikiem, np. kiedy zjeżdżasz z górki lub dojeżdżasz do skrzyżowania z czerwonym światłem. Daje to najlepsze efekty, jeżeli możesz pozwolić samochodowi toczyć się na dłuższym odcinku drogi dzięki umiejętności przewidywania sytuacji na drodze.

Większy komfort, mniejsze zużycie paliwa.

Używaj akcesoriów rozsądnie.

Prawidłowe wybory pomogą Ci zaoszczędzić nawet do 2 litrów paliwa na odcinku 100 km. Akcesoria z pewnością uprzyjemniają podróż, ale używane w nadmiarze powodują, że podróż z nimi jest zdecydowanie bardziej kosztowna. Klimatyzacja na przykład zwiększa zużycie paliwa. Zmniejszenie i podtrzymywanie odpowiedniej temperatury we wnętrzu samochodu w sezonie letnim powoduje zużycie do 2 litrów paliwa na 100 km przy wolnej jeździe. Jednakże temperaturę można również zmniejszyć poprzez przewietrzenie pojazdu przed podróżą i początkową jazdę z otwartymi oknami. Podczas jazdy zawsze sprawdzaj, których akcesoriów obecnie używasz, a których tak naprawdę potrzebujesz.

Utrzymuj własciwe ciśnienie i oszczędzaj.

Sprawdź ciśnienie w oponach.

Oszczędzanie zaczyna się jeszcze przed podróżą. Możesz zaoszczędzić do 15% paliwa sprawdzając ciśnienie w oponach, bowiem zwiększone tarcie toczne opon może znacząco zwiększyć opory ruchu pojazdu. Jeżeli dopompujesz opony do zalecanej wartości ciśnienia dla całkowicie załadowanego pojazdu (wartości te podano na wlewie paliwa), zredukuje to tarcie toczne oraz zużycie paliwa. Kupując opony upewnij się, że mają namniejsze możliwe tarcie toczne. Stanowi to oszczędność ok. 3%. Dodatkowym atutem takich opon jest to, że są po prostu cichsze.

Rozgrzany silnik, to większa oszczędność.

Unikaj jazdy na krótkich odcinkach.

Połączenie kilku podróży w jedną pozwala na większe oszczędności, ponieważ silnik zużywa najwięcej paliwa, gdy nie jest rozgrzany do właściwej temperatury. Jeżeli często pokonujesz jedynie krótkie dystanse, wówczas Twoje zuzycie paliwa może  poszybować aż do 30 l/100 km! Jednak możesz nieco oszczędzić, jeżeli połączysz kilka planowanych krótkich przejazdów w jedną podróż. Dzięki dłuższym dystansom Twój silnik osiągnie wymaganą temperaturę pracy i zużyje mniej paliwa. 

Gładkie oszczędzanie.

Używaj oleju o niskim współczynniku tarcia.

Jakość to oszczędność nawet 5%: im szybciej silnikowi zapewnimy właściwe smarowanie, tym mniej wyemituje spalin. Jest to szczególnie ważne w przypadku zimnego rozruchu i krótkich podróży. A jaki jest kluczowy parametr świadczący o dobrej jakości oleju? Szybkie doprowadzenie go pomiędzy trące się powierzchnie.

Oleje o niskim współczynniku tarcia nie mają sobie równych. Zmniejszają zużycie paliwa o 5% w porównaniu z tradycyjnym olejem. Dlatego większość samochodów marki Volkswagen opuszcza fabrykę wyposażone w olej o niskim współczynniku tarcia.

Minimalizowanie oporu.

Zmniejsz opór aerodynamiczny.

Mniejszy opór oznacza wyższą sprawność. Idealna aerodynamika to klucz do niskiego zużycia paliwa, w szczególności przy większych prędkościach. Dlatego samochody Volkswagen zaprojektowano w taki sposób, aby stawiały jak najmniejszy opór. Umieszczanie na dachu uchwytów na rowery lub bagażników zniweluje cały ten efekt. Pamiętaj, aby zdejmować uchwyty z dachu, jeżeli akurat nie jedziesz na narty lub na wycieczkę rowerową.

Oszczędzanie jest proste.

Unikaj zbędnego balastu.

Możesz oszczędzić do 0.3 litrów paliwa usuwając niepotrzebny balast. Aby opisać to nieco dokładniej: 100 kg zwiększa zużycie paliwa do ok. 0.3 litra na 100 km. Dlatego sprawdzaj co znajduje się w Twoim bagażniku. Możesz nawet oszczędzać paliwo tankując. Dolej paliwo jedynie do połowy zbiornika. Pełny zbiornik zwiększa masę samochodu, a co za tym idzie również zużycie paliwa.

Pytania i odpowiedzi.

Najważniejsze pytania i odpowiedzi dotyczące nowej procedury pomiaru zużycia paliwa.

Cykl jazdy określa, w jakich warunkach mierzone jest zużycie paliwa i emisja CO2 pojazdu. Powinien on symulować możliwie realistyczną przeciętną jazdę samochodem. Aby producent przy rejestracji pojazdów i ich sprzedaży mógł dostarczać porównywalnych wartości, cykl jazdy wyznacza pewne podstawowe warunki ramowe, jak np. temperaturę przy rozruchu, prędkość lub  czas trwania pomiaru.

Nowy europejski cykl jazdy (skrót niem.: NEFZ, po ang.: New European Driving Cycle, w skrócie NEDC) został wprowadzony 01.07.1992r. przez Unię Europejską. Miał on gwarantować jednolite ustalenie emisji spalin charakterystycznych dla danego pojazdu i zużycia paliwa oraz większą porównywalność pojazdów między sobą, nie aspiruje jednak do tego, aby odzwierciedlać rzeczywiste codzienne zużycie paliwa.

Od września 2017 wprowadzany jest nowy jednolity obowiązujący na całym świecie cykl jazdy Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure, w skrócie WLTP. WLTP uwzględnia bardziej zbliżone do codziennego zachowanie kierowcy za kierownicą niż dotychczasowy standard NEDC. Nowa metoda ma realistyczniej odzwierciedlać zużycie paliwa przez dany pojazd.

Cykl testowy NEDC wprowadzony przez Unię Europejską w 1992 roku nie jest już na tyle aktualny, aby reprezentatywnie odwzorowywać indywidualne zachowanie kierowcy za kierownicą podczas codziennej jazdy. Nowy standard WLTP powinien zapewnić, aby emisje i wartości zużycia mierzone podczas badań homologacyjnych odpowiadały wartościom uzyskiwanym podczas praktycznej jazdy. Z tego powodu różni się on od standardu NEDC zarówno co do metody, jak i przebiegu cyklu pomiarowago. 

Nowo zdefiniowanymi parametrami testu są na przykład dłuższe odcinki testowe, dłuższe czasy jazdy, skrócone  czasy postoju, wyższe średnie prędkości i uwzględnienie opcjonalnego wyposażenia specjalnego. Innowacje te prowadzą z reguły do wyższych wskazań zużycia paliwa.

Nowy cykl jazdy WLTP jest wdrażany od 01.09.2017. Od września 2017 wszystkie wprowadzane na rynek nowe modele samochodów osobowych i najlżejszych ciężarowych muszą przejść badania zużycia paliwa i emisji spalin wg WLTP.

Dla modeli pojazdów istniejących przed wrześniem 2017 r. takie badania muszą producenci przeprowadzić do 01.09.2018. Cięższe samochody dostawcze obejmowane będą taki obowiązkami o rok później.

Nie, do tej pory nie planuje się zmian w zakresie modeli. Poszczególne modele i ich silniki muszą zostać co prawda optymalizowane w celu osiągania jeszcze większej wydajności i ograniczania emisji zgodnie z wdrażanymi przepisami, jednak nie będą likwidowane żadne modele w związku z wprowadzeniem systemu WLTP. 

Tak. Cykle jazdy opracowane dla pomiaru emisji spalin i zużycia paliwa opracowane w Japonii (JC 08) i USA (FTP 75) są bardziej dopasowane do konkretnych sytuacji drogowych. Na przykład japoński cykl jazdy zawiera wiele etapów "stop-and-go" i jest uruchamiany dwukrotnie, raz przy  zimnym i raz przy ciepłym rozruchu.

Na skróty.